"Ευτυχία δεν είναι να κάνεις πάντα αυτό που θέλεις, αλλά να θέλεις πάντα αυτό που κάνεις" (Λέων Τολστόι)

Τετάρτη, 12 Μαΐου 2010

Στάδια Συναισθηματικής Διαπαιδαγώγησης


1. ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
-Αναγνωρίζουμε πότε βιώνουμε ένα συναίσθημα, μπορούμε να το κατονομάσουμε και είμαστε ευαίσθητοι στην εκδήλωση των συναισθημάτων των άλλων
-Οι δικές μας συναισθηματικές ανάγκες δεν είναι απαραίτητα και των άλλων
-Τα ισχυρά συναισθήματα μπορούν να εκφραστούν αλλά και να ελεγχθούν
-Κρατήστε ημερολόγιο των συναισθηματικών σας αντιδράσεων

2. ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ ΩΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΟΙΚΕΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ
-Ένα παιδί χρειάζεται ακόμα περισσότερο τους γονείς του όταν νιώθει λυπημένο, θυμωμένο ή φοβισμένο
-Τα αρνητικά συναισθήματα υποχωρούν μόνο όταν τα παιδιά μπορέσουν να μιλήσουν γι' αυτά, όταν μπορέσουν να τα κατονομάσουν και να νιώσουν ότι τα καταλαβαίνουμε

3. ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ & ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
-Χρησιμοποιούμε τα μάτια για να δούμε τις σωματικές ενδείξεις των συναισθημάτων που βιώνει
-Επιστρατεύουμε τη φαντασία για να δούμε την κατάσταση από την οπτική γωνία του παιδιού
-Χρησιμοποιούμε το λόγο για να επαναδιατυπώσουμε με ήρεμο, μη επικριτικό λόγο, αυτό που ακούμε
-Αφήνουμε την καρδιά μας ελεύθερη και ανοιχτή για να νιώσει αυτό που νιώθει το παιδί
-Την ίδια στιγμή και το παιδί διαβάζει τη δική σας γλώσσα του σώματος
-Αφήστε τα παιδιά να βρουν τις δικές τους απαντήσεις
-Αποφύγετε ερωτήσεις των οποίων ξέρετε τις απαντήσεις

4. ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥΝ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΕΙ ΛΕΚΤΙΚΑ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ
-Χρησιμοποιήστε πολλούς χαρακτηρισμούς έτσι ώστε κάτι άμορφο, τρομακτικό και άβολο να μετατραπεί σε κάτι πιο συγκεκριμένο, με υπόσταση και όρια, και που αποτελεί φυσικό κομμάτι της ζωής μας
-Η λεκτικοποίηση των συναισθημάτων μας αποτελεί το "ηρεμιστικό" στο νευρικό σύστημα
-Έχετε κατά νου ότι τα συναισθήματα είναι συνήθως ανάμεικτα

5. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΟΡΙΩΝ & ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
-Θέτω όρια (το πρόβλημα συνήθως δεν είναι τα συναισθήματα αλλά η κακή συμπεριφορά που τα συνοδεύει)
-Καθορίζω τους στόχους (τι θα ήθελε να πετύχει το παιδί)
-Σκέφτομαι πιθανές λύσεις (ενθαρρύνετε το παιδί να επεξεργστεί τις δικές του ιδέες)
-Εκτιμώ τις προτεινόμενες λύσεις (ενισχύουμε το ήθος των παιδιών)
-Βοηθώ το παιδί μου να διαλέξει μία λύση (σε περίπτωση αποτυχίας, βοηθήστε τα να δουν σε τι απέτυχαν)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρει: